İSKANDİNAVYA'DA GEZİ VE KAMP - 6
Nefer Telefonla Kumanda Cihazlarını İncelediniz mi?
Karavanınızı
Alın İsveç’e Gelin!
Gece konaklamak için kamp yeri aramaya başladık. Umea’ya ulaştık [GPS:UMEA].Umea Kamping 135Kr istedi . Önceki kampa 90 kron vermiştik, onun için biraz pahalı geldi. Biz de yola devam etme kararı aldık. Umea yakınlarındaki bir dinlenme tesisinde geldiğimizde kilometremiz 734km olmuştu [GPS:PARK]. Birçok karavanın da konaklamakta olduğunu görünce biz de çadırımızı uygun bir yere kurup karavancılara katıldık. Saat gece 24 civarına gelmişti. İspirto ocağımızda bir çorba yapıp yedik. 9 Temmuz 2003 Çarşamba sabah 07 gibi de kalktık. İstanbul’dayken www.eurocampings.net İnternet sitesinden araştırdığımız kamp alanlarının listesini inceledik. Listede fiyatlar ve yıldız sayıları da vardı.
Çevremizdeki Kamp Alanları :
Skelleftea Camping 4* Stugby 21.10 EUR
Byske 5* Hausbad 23.20EUR
Lulea 3* ( Arcus Lulea Camping ) 17.30 EUR
Finlandiya :
Rovaniemi 3* (Ounaskoski ) 20.20 EUR
Çadırımızı
toplarken bir gün öncesinde Nermin’in göl kenarında düşürdüm dediği gözlük
camını çadırın içinde buldum. Demek ki biraz da manzaranın ve doğanın güzelliğinden
de olsa gerek öğleye kadar gözlük camının eksikliğini fark etmemiş?.
(Tabii ki Ferhat’ında geçen sene Şavşat çimeninde oturduktan sonra
gözlüğünü çimenin üzerinde kaybettiğini ve 1 saat bunu aradığımızı
belirtmeliyim) Güzel bir kahvaltıdan sonra tekrar yola koyulduk. Buraların
enteresan bir güneşi var. Güneşi görünce yanıyoruz, bulut gelince, rüzgar
esince üşüyoruz. Eşofmanlarımızı giyiyoruz. Buralarda Trafik sıkışıklığı
denen olay yok Yollar çok tenha ve
tamamen turistlere kalmış durumda. Buradakiler genellikle çekme
karavanlar ile seyahat ediyorlar. Hatta İsveç ‘te Turistik tanıtım broşürlerinde
“ Karavanınızı alın ve İsveç’e gelin” diye başlıklar var. Gerçekten
çok haklılar. Burada yollar ve doğa bir harika. Doğayı sevenlerin buraları
görmeleri lazım. Siz hiç son model mercedes’in bir karavan çekeceğini
hayal edermisiniz? Biz gördük. Son
model Mercedes araba, arkasında
bir çekme karavan çekerek yol alıyor. Türkiye’de böyle bir şeye hiç
rastlamak. İnsanların kıyafetleri lüksten çok uzak, sade ve rahat giysileri
tercih ediyorlar. Aslında gelir düzeyi ve refah seviyeleri çok yüksek.
Yollarda kamyon ve kamyonet pek yok. Kamyonların hemen hepsi TIR. İsveç
yollarında karavanları bol bol görüyorsunuz.. Bizdeki gibi sadece otel müşterisi
beklentileri yok. Zaten otel sayısından çok daha fazla kamp alanları var.
Oteller sadece şehir merkezlerinde var. Kamplarsa her yerde var. Türkiye’dekilere
benzer tatil köylerine bile hiç rastlamadık. Buraları gördükçe ; Türkiye’nın
Kamp ve Karavanlara kucak açacak mekanlarının çoğalmasını ve beton yığını
yazlıkların azalmasını temenni ediyoruz.
İsveç’te bir yol kenarı park alanı
İsveç; doğa ve doğa sporları cenneti. Hem yazın hem de kışın turist çekiyorlar. Kamp alanlarında ısıtmalı bungalovlar da var. Yazın rafting, balık avlama, kano, doğa yürüyüşleri ve deniz. Burada deniz dışındakilere katılıyoruz buranın denizi bize göre değil!. Tabii ki serin deniz sevenler girebilir. Kışın ise kayak ve karla ilgili sporlar yapılabiliyor. Burada her kasaba kendini turizm yönünden tanıtmış. O bölgeye girmeden ( i ) turizm bilgilendirme durakları var.Bizdeki otobüs durakları gibi. Bazılarında sadece bilgi tabelası bazılarında ise broşürler ve haritalar var. O bölgede neler bulunduğunun bilgisini alabiliyorsunuz. Her yerleşim alanında müze var. Buralarda özel müzeler son derece yaygın. Park alanlarındaki WC/su gibi kullanımlar ücretsiz. Buralar oldukça sakin kuzeye çıktıkça daha da sakinleşiyor. Kocaman İsveç’te 8 Milyon insan yaşıyor ve bunun çoğunluğu da güneyinde. Yollar oldukça güzel. Buralar bize Karadeniz yaylalarının iklimini anımsatıyor; gündüz sıcak gece soğuk. Ama burada gece olmuyor ve o kadar yağış yok.
Bir yerleşim yerine geldiğimizde önce Turistik bürolara veya duraklara uğrayıp , ilgili broşürleri alıyoruz. O bölge için önemli olan yerleri inceliyoruz. Bize göre önemli olanları sıraya koyup ve orada ne kadar kalmayı planlıyorsak zaman unsurunu da göz önüne alarak, bir gezi planı çıkarıyoruz. Çünkü bir yerdeki her müzeyi , her parkı , her tarihi yeri ....vb görme şansı olmuyor. Arasından seçme yapmak durumunda kalıyoruz. Bazen seçim sonucu bizi mutlu ediyor , bazen de buna zaman ayırmaya değmez dediğimiz oluyor. Ama bunu denemeden bilme şansımız olmuyor. Bu yazdıklarımız bizden sonra buralara gidecek arkadaşlar için rehber olacaktır. Bizim deneyimlerimizi de dikkate alarak daha doğru seçimler yapacaklarını umut ederiz.
Bu kilise 25 Mart 1925 yılında yapılmış. İlk 1915’de yapımına başlanmış ancak kötü hava koşulları nedeni ile tamamlanması
1925’de olmuştur. İçi sade idi.
Skelleftea’da Olavs Kyrka Kilisenin Orgu
Skelleftea
Skelleftea’ya saat 12’de varıyoruz [GPS:SKELLF]. Otoparklar ücretsiz. Otoparklarda karavanlara ücreti karşılığında elektrik de veriyorlar. Çarşısında 2 saat kadar dolaştık. Çiçekçiden paketlenmiş çiçek tohumu aldık. Not defterimize aldığımız belgeleri zımbalamak için bir kırtasiye dükkanından da zımba ve telini aldık. Skalleftea’da bir fiyordun kenarına kurulmuş. Fiyorttaki kocaman bir su fıskiyesi çok güzel bir su dansı yapıyordu. Çimenlere uzanıp bir süre fıskiyenin dansını izledik. İnsanlar burada kentsel ulaşımı bisikletleriyle yapıyorlar. Sokaklarda çok sayıda park etmiş bisiklet gördük.
Robertfors’dan sonra 30dak. mola verdik. Göl kenarı, yürüyüşü yaptık. Gölde kenarda duran kanolar vardı. Kanoyla fotoğraf çektik. Ayrıca Olous Kyrka isimli kiliseye uğradık. İçi gayet sade idi. Klise bahçesi geniş bir arazide kurulu idi ve çimenleri, çiçekleri bakımlı idi.Bahçeyle uğraşan gençler gördük. Çiçeklerin resimlerini çektik. Kilisenin içindeki bayan bize kilisenin kartpostalı ile bir kitapçık verdi.
Saat 14’de
Byske’de yol kenarı mola yerinde yemek molası verdik [GPS:FRUOGR]. Makarna üzeri chili
sos ile yedik. Byske’de 2 saat kadar bir mola verdik. Byske Baltık Denizi kıyısında
bir şehir. Lulea’ya 44 km kala bir benzinciden 95 oktan (9.39Kr/lt) benzin
ile depoyu dolduruyoruz. Her benzinciden kaç litre benzin aldığımızı yazdığımızdan
dolayı, yakıt tüketimimizi de belirliyoruz. Arabamız oldukça düşük yakıt
tüketimine sahip buraya kadar ortalama 5.38lt/100km benzin tüketmişiz.
Skelleftea Sokaklarından
Skelleftea’daki fıskiye