İSKANDİNAVYA'DA GEZİ VE KAMP - 14

Nefer Telefonla Kumanda Cihazlarını İncelediniz mi?

Başa Dön    Önceki Sayfa

Dünyanın En Kuzey Turistik Tesisi Nordkapp

Gamvik’e de yoğun bir yağmur altında girmiştik 71° enlemini geçince yine yağmur yağıyor. Binlerce kilometredir kuzeye doğru yol alıyoruz. Yolun sonu yine tıpkı Gamvik’teki gibi görüldü. Yol bir tesise gidiyor ve tesissin kapısında bir gişe var. Nordkapp’ın kapısına gelince kişi başına 185Kr’dan 370Kr giriş ücreti istediler. Bu ücret istenince bir süre durakladık. Görevliye içerde neler olduğunu sorduk. Bize içerde müze olduğunu, alışveriş merkezi olduğunu, sinevizyon olduğunu söyledi. Tereddüdümüz azaldı birbirimize bakındık, buraya kadar gelip de girmemek olmazdı. Binlerce Km yoldan gelmişiz burayı da atlamayalım dedik. Tereddüdümüzü yenip içeriye girdik. Nordkapp 71°10’21’’ kuzey enlemi olarak bir broşür verdiler ama burada GPS ile 71° 10’ 15’’ den ileriye gidemedim. Herhalde burayı sandalla denizdeyken ölçmüş olsalar gerek. Elimizdeki Nordkapp broşürlerine bakınca Knivskjellodden adlı yerin Nordkapp’dan kuş uçuşu 4 km batıda ve Nordkapp’dan biraz daha kuzeyde olduğunu gördük. Orası da 71°11’ ‘nın biraz üzerinde. Oraya ulaşmak için Nordkapp’a gelmeden 5 km gerideki bir patika yol ayrımından ulaşılıyor. Nordkapp son derece turistik bir yer. Giriş ücretinin pahalı olmasının yanı sıra; içerdeki her türlü hediyelik eşya da normal değerinin 3-5 katı daha pahalı. A3 boyutundaki gece yarısı güneşi posteri 90Kr, Anahtarlık 50Kr,...

Geyik Kürklü Ayakkabı ve Norkapp’daki gece yarısı güneşi kartpostalı.

Nordkapp denizden 300m yüksekte denizle dik bir yamaçlarla kavuşan üzeri düz kocaman bir kaya. Bu tesisi de bu kayanın üzerine kurmuşlar. Buranın tarihinde bu kara parçasına ulaşanlar, bir kayanın üzerine geldikleri tarihleri falan kazımışlar. Bugün tesisin ortasında bu işaret kayası bir parmaklıkla korunmuş. Tünel şeklinde bir koridorun iki yanında, burası ile ilgili olayları anlatan yazılar ve maketler var. Tesis 3 katlı. 1 odalık bir müze var. Topkapı sarayı gibi bir müze mi bekledik nedir çok yavan geldi. Müze Nordkapp ana tesisini dünya heykeline ve seyir terasına ulaştıran tünelin içine kurulmuş. Belli aralıklarla Supervideograf adında bir sinevizyon gösterisi yapıyorlar. Salonun kapısında saatini beklerken duvardaki kuş maketlerini inceliyoruz. Kuş maketlerini doğal ortamı gibi dekore edilmiş ve  bir duvara dizmişler. Yapma ağaçlar, kayalar, bitkiler ve yuvalar yapmışlar. Salonda 5 tane sinema perdesi var ve perdeler önümüzde bir yay oluşturacak şekilde yerleştirilmiş. Salon 250 kişilik. Gösteri başladığında ise gösteriden bayağı etkileniyoruz. Farklı mevsimlerde bir helikopterden alınmış görüntüleri gösterirken, helikopterin iniş kalkışında sanki biz de aynı helikopterdeymişiz gibi etkileniyoruz. Görüntü zaman zaman çiçekler arasında dolaşıyor, zaman zaman da suyun altına dalıyordu. Gerçekten etkileyici bir gösteri bu. Gösteride buranın kış mevsimindeki durumunu da gördük ama kuzey ışıklarının (euroralar) gösterisi de muhteşemdi. Gösteriden sonra öğlen yemeğinden kalan balığı ısıtıp yiyoruz. Bugünkü harcama seviyemiz 1197.5Kr’ile harcama rekorunu kırdık.

Nordkapp’ta Dünyanın Eğikliğini Sembolize Eden Heykel.

Gece geç saatlere kadar yani sabahın 3’üne kadar çevrede dolaşıp etrafı geziyoruz. Buradaki gece ve sabah tanımları tamamen saate bakılarak uydurulmuş, olası zaman dilimleri. Burası için kesinlikle geçerli değil sadece alışkanlık nedeniyle böyle söylüyoruz. Nordkapp’ta 11 Mayıs ile 31 Temmuz arasında güneş hiç batmıyor. 18 Kasım ile 24 Ocak arasında ise Güneş hiç doğmuyor. Çevre gezisinde yine üst üste konmuş taşlar görüyoruz. Nordkapp’ın otoparkında 50 tane kadar turist otobüsü var. Bahçede bir de “Dünya Çocukları” anıtları var. Bunlar taştan kocaman tekerlekler şeklinde. Burası ne de olsa gelebileceğimiz en kuzey nokta. Daha kuzeyi için gemiyle açılmak lazım. Nordkapp’tan kuzeye doğru açık denize bakıyoruz. bu deniz kuzey buz denizi, Arktik Okyanusu veya Barents denizi olarak anılıyor. Kuzeyde bir sonraki kara parçası ise deniz yoluyla 750km uzaktaki yine Norveç’e ait olan Svalbart adası. Bize bu kadar kutup yolculuğu yeter diyoruz. Yeni Roald Amudsen  de biz olmayalım diyoruz. Bu arada da güney kutbuna ilk ulaşan insan olan Amudsen de bir Norveç’li. Uzaklardan geçen posta gemisini görüyoruz. Geminin kaptanı Nordkap’ı selamlamak için geminin düdüğünü uzun uzun öttürdü. Adetmiş, Gemi Nordkap’ın önünden geçerken düdük çalıp selamlarmış. Bu olay Cerrah Çelebinin Norveç Kıyıları adlı kitabında da böyle anlatılıyordu. Kendisi bu rotayı gemiyle geçmiş. Gemi Bergen’den kalkıp fiyordlara, limanlara uğraya uğraya Kirkenes’e kadar gidiyormuş. Gemiden parlayan ışıklar görüyoruz. Belli ki gemidekiler bizim olduğumuz yeri çekiyorlar. Biz de geminin fotoğraflarını çekiyoruz. Gittiğimiz en kuzey noktada geceyarısı güneşinin fotoğrafların her saat için çekmeyi planlamıştık ama yoğun bulutlar yüzünden güneşi gece boyunca sadece 1 defa görebildik. Halbuki saat 22’ye kadar güneşi görebiliyorduk. Dolaşırken de bayağı üşüdük ve arabamıza gidip uyuduk.

Posta Gemisi Nordkapp’ı Selamladıktan Sonra Ufka Doğru Yol Aldı...

Norkapp’ın bulunduğu tepe, 71°10’21” heykeli ve Nordkapp bileti ile heykeli! Sağdaki anıt aslında İsveç/Norveç Kralı Kral OskarII’nin anısına 1873’de kurmuşlar.

16 Temmuz 2003 Çarşamba Sabahleyin saat 8:30’da uyandığımızda dışarısı hiç görülmüyordu. Etrafı yoğun bir sisin kapladığını gördük. Hava sıcaklığı 10.5°C. Sabah dönüş yoluna koyulmadan son bir defa daha Sinevizyon gösterisini izledik. Arabayla hareket etmeden önce buraya kadar 2748km yol aldığımızı not aldık. Sisin içinde arabayla güneye doğru harekete başladık. Buradan itibaren artık dönüş yolu diye düşünebiliriz. Ama takii ki aynı yoldan dönmeyeceğiz. Önümüzde çok sayıda fiyord ve daha yoğun yerleşim alanları var. Nordkapp girişinde verdikleri bilet 2 gün geçerli. Biz bir günden daha kısa bir zaman dilimini bu hedef noktasında harcayarak dönüş yoluna varıyoruz. Nordkap’tan sadece 10km uzaklaşınca hava güzelleşti. Saat 17’de; dün Nordkapp’a doğru giderken göl kenarında yemek hazırlayıp yediğimiz yerde yine yemek molası verdik. Göl kenarında yemek yerken 4 tane kuğuyu da gölde gördük.

Nordkapp’ı sabah sis bastı. Nordkapp “Müze” daki maketlerden biri.